Augustin Zegrean: „Sunt mult prea mari amenzile, raportat la câștigul populației”

Fostul președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean, a afirmat că amenzile pentru încălcarea Ordonanțelor militare sunt mult prea mari raportate la câștigul populației, iar dacă CCR va da dreptate Avocatului Poporului, se va deschide calea ca aceste sancțiuni să fie anulate.

S-a exagerat, este specific românesc, s-a sărit calul. Sunt mult prea mari amenzile, raportat la câștigul populației, nu cred că populația va putea să le plătească.

De unde bani, mai ales în perioada de criză! Pe o parte statul le dă bani oamenilor ca să poată supraviețui, prin șomaj tehnic, pe de alta, le dă amenzi de nu se pot încadra în niciun fel să le plătească. Probabil că de data asta CCR va fi de acord cu Avocatul Poporului și atunci mă întreb cine va mai plăti aceste amenzi. Dacă obiecțiile privind amenzile vor fi declarate de CCR neconstituționale, toate amenzile care se aplică vor fi anulate, pentru că vor fi date în baza unei legi declarate neconstituționale. Pentru asta, cine primește amenzi va trebui să le conteste în justiție dacă crede că nu au fost corect aplicate”, a explicat Augustin Zegrean, la Digi24.

Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituțională mai multe prevederi din OUG 1/1999, care reglementează instituirea stării de urgență.

Art 28
(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

(2) Pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la alin. (1), în funcție de natura și gravitatea faptei, se pot aplica și una sau mai multe dintre următoarele sancțiuni contravenționale complementare, prevăzute în ordonanțele militare:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție;
b) interzicerea accesului prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate;
c) suspendarea temporară a activității;
d) desființarea unor lucrări;
e) refacerea unor amenajări.

Prevederile art. 14 lit. c1) – f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 sunt neconstituționale, întrucât permit președintelui României să legifereze în domenii pentru care Constituția cere intervenția legiuitorului primar sau a celui delegat prin modificarea unor legi organice și prin restrângerea efectivă a exercițiului drepturilor omului, se arată în comunicatul instituției Avocatul Poporului.

Instituția consideră că dacă legiuitorul constituant ar fi considerat că președintele poate legifera în perioada stării de urgență sau de asediu prin decret, ca act administrativ normativ, ar fi prevăzut în mod expres un tip de delegare legislativă, așa cum a reglementat-o în cazul celeilalte autorități executive, Guvernul.

De asemenea, Avocatul Poporului apreciază că art. 28 din OUG nr. 1/1999 este formulat într-un mod atât de general, încât normele legale sunt lipsite total de previzibilitate și claritate, ceea ce determină imposibilitatea destinatarului legii, și anume, persoana care ar încălca prevederile art. 9 din OUG nr. 1/1999, de a-și stabili conduita de urmat, în lipsa unei descrieri riguroase a unei fapte contravenționale. 

Fii social. Împărtășește știrile bune cu prietenii tăi!